مدرسه علمیه شیخ الاسلام قزوین

انّما بعثتُ لاتمّم مکارمَ الاخلاق

مدرسه علمیه شیخ الاسلام قزوین

انّما بعثتُ لاتمّم مکارمَ الاخلاق

مدرسه علمیه شیخ الاسلام قزوین

حوزه علمیه قزوین
مدرسه علمیه شیخ الاسلام

آخرین نظرات

قبل از ازدواج حتما بخوانید

سه شنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۱، ۰۷:۱۴ ق.ظ

                       

مقدمه

رنگ صورت روشن، بلند قد، چشم ها ترجیحاً رنگی، مدرک بالا، مقیم قزوین، از یک خانواده کم جمعیّت، با تمکّن مالی بالا و ... . سالها دنبال همسری با چنین شرایطی گشتم حتّی اگر فردی پیدا می‌شد که یکی از شرایط را نداشت، نمی‌پذیرفتم. در طول این جستجو، یک گفتگوی کوتاه با مشاوری امین مسیر خواستن مرا عوض کرد و نگاهم را تغییر داد. حالا همسری دارم که از آن فهرست بلند بالا فقط یکی‌اش را دارد. قدش بلند نیست، درست مثل خودم، کمی سبزه، اما دلی بسیار روشن و مهربان دارد. کارمند نیست ولی کدبانوی خانمی است. دیدنش به من آرامش می‌دهد، ... خدا را شکر می‌کنم، ... .

همه افراد از زندگی زناشویی خویش در آینده، تصوّرهای روشنی ترسیم می‌کنند و در مورد همسر آینده و ویژگی‌های او فکر می‌کنند. اگر خواهان ازدواجی موفّق و پایدار هستیم،...

بقیه در ادامه مطلب

 باید آگاهانه و به‌هنگام اقدام کنیم و در انتخاب همسر به دو جنبه اهمیّت بدهیم: 1.انتخاب دقیق و عاقلانه 2.توجه به معیارهای انتخاب.

زیبایی زندگی آینده در همه ابعادش به انتخاب شما بستگی دارد و می‌توان احساسی (بر اساس احساس) عمل کرد و می‌توان عاقلانه و آگاهانه با دقّت به معیارهای همسر شایسته، همسری مناسب را انتخاب کرد. از این رو به شما می‌گوییم: "ازدواج پیش بینی پذیر است و بستگی به خودِ شما دارد."

جنبه‌های پیش‌بینی در ازدواج

پیش‌بینی کننده‌های ازدواج در واقع معیارهای اساسی را راجع به "خودِ شما" و "همسرِ آینده" و "شیوه رسیدن به این معیارها" را به شما ارائه می‌کند.

1.       سلامت روانی همسران (تعادل روحی)

سلامت روان و پایداری عاطفی عامل خوشبختی و نشاط در زندگی می‌گردد و به زندگی طراوت و زیبایی می‌بخشد. ولی وجود تنش‌های روحی و روانی، زندگی را به نابودی  می‌کشاند؛ به همین خاطر در انتخاب همسر توجّه به این امر در خود و همسر لازم است.

کسانی که دارای هیجانات و عواطف بی‌ثبات هستند، دارای ویژگی‌های زیر می‌باشند:

*به رفتارهای ستیزه جویانه گرایش زیادی دارند. (بی‌حیایی کردن، جواب پس دادن، مقابله به مثل کردن و ...)

*در کنترل هیجان‌های منفی مثل خشم و کینه و ... ناتوان هستند.

*در برابر شکست‌ها و ناکامی‌ها کم تحمّل هستند و اعتماد به نفس کمی دارند.

*اخلاق و رفتاری دمدمی و بی‌ثبات دارند.

افرادی که دارای این ویژگی‌ها هستند، زندگی را هم بر خود و هم بر همسر خود تلخ می‌کنند. امیرالمؤمنین علیه‌السّلام می‌فرمایند: سه ویژگی‌اند که برای زندگی صاحبانشان، خوشی باقی نمی‌گذارند؛ کینه، حسد، بدخلقی. این ویژگی‌های باطنی، افکار و انرژی منفی تولید می‌کنند و رفتارهای نامتعادلی را شکل می‌دهند.

2.       به زندگی و عادت‌های او بنگریم

ساختار شخصیّت درونی آدمی به هرگونه که شکل گرفته باشد، رفتار بیرونی و عادت‌های او را شکل می‌دهد. از این رو با بررسی عادت‌ها و رفتارها می‌توانید به شخصیّت واقعی او پی برد.

3.       فاصله‌اش با ملکوت

رویکرد و جهت‌گیری دینی به انسان سبک رفتاری می‌آموزد و بر افکار و رفتارهای انسان تأثیر عمیقی می‌گذارد؛ به گونه‌ای که به صورت یک شخصیت و ساختار درونی تبدیل می‌شود.

وجود ایمان مذهبی در میان همسران از دو راه بر ثبات و استحکام خانواده تأثیر می‌گذارد:

نخست: آنکه دین موجب تقویّت مبانی اخلاقی در میان همسران می‌گردد و اخلاق در خانواده با دین شکل و استحکام پیدا می‌کند و باعث می‌شود همسران از رفتارهای نابهنجار جلوگیری کنند.

دوم: آنکه دینداری به زندگی طراوت و زیبایی می‌بخشد، رضایت و صمیمیّت را به همراه می‌آورد. توجه به رضایت خدا و اطاعت از فرمان خدا، آنها را از انتظارات و توقّعات نامعقول و بیجا دور می‌کند و زندگی متعادل و آرامی را شکل می‌دهد.

4.       همراهی خانواده

پدر و مادر، دوستان فرزندان هستند و همیشه در راه اصلاح آنها حرکت می‌کنند. از این جهت نظر و خواسته ایشان را در انتخاب همسر نباید ندید گرفت، و با تجربه و آگاهی‌هایی که دارند می‌توانند به شما در انتخاب مناسب کمک کنند.

در خواستگاری و بعد از آن اگر در خانواده با هم هماهنگ و همراه شدند، نشان از آن دارد که هماهنگی میان فرزندان این دو هم وجود دارد و شاهدی برای تناسب همسران می‌باشد. علاوه بر آنکه توافق اولیّة خانواده‌ها و رضایت آنها نشان خوبی است که باعث همراهی و کمک خانواده‌ها در شکل‌دهی یک زندگی مناسب برای فرزندانشان می‌گردد.

5.       توافق

در ابتدای نامزدی و اوایل زندگی، عشق وجود آدمی را فرا می‌گیرد و خیلی از اوقات رفتارها و سخنان خود را کنترل می‌کند و به دیدگاه‌ها و خواست خود توجّه نمی‌کند و همه چیز معشوقش برای او زیبا جلوه می‌کند. بعد از مدّتی زندگی در کنار هم و مواجهة با مشکلات و ...، دیدگاه‌ها و شخصیّت اصلی آدمی ظهور و نمایش بیشتری می‌یابد و در صورت تعارض دیدگاه‌ها و شخصیّت‌ها اختلاف بین همسران به وجود می‌آید و عوض کردن دیدگاه‌ها و شخصیّت طرف مقابل هم کاری سخت و گاهی ناممکن است.

از این رو قبل از ازدواج به نکات زیر فکر کنید و جواب آن را بیابید و آن را با دیدگاه همسر آینده خود مطابقت دهید:

·        چه چیزهایی را برای رسیدن به همسرتان می‌توانید کنار بگذارید و چه چیزی را نه?

·        چه نکته‌هایی و تا چه اندازه برای شما مهمّ‌اند?

·        خطّ قرمز زندگی شما کجاست?

·        تفاوت در کدام از نقطه نظرها سبب قطع ارتباط عاشقانه شما می‌گردد?

·        کدام یک از این تفاوت‌ها را برای تداوم رابطه نادیده می‌گیرید?

6.       عشق

برای رسیدن به یک زندگی موفّق، وجود محبت و عشق در میان همسران ضروری است ولی نباید انتظار داشت که این عشق در قبل از ازدواج به صورت کامل شکل بگیرد. در ابتدای امر در اولین جلسه دیدار و خواستگاری اگر دل خواهانِ او شد و محبّتی در دل نسبت به او پدیدار شد، نقطه مثبتی است برای آنکه این محبّت و دل‌خواهی به عشق برسد. از این رو با تعهّدات رفتاری و احترام، محبّت و خصوصیّات شخصیّتی، جاذبه‌های جنسی میان طرفین عشق به وجود می‌آید. و با پایداری در این امور عشق هم رنگ زیبای خود را حفظ می‌کند و به سردی نمی‌انجامد.

بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که در ابتدای آشنایی و خواستگاری عشق به وجود آید.

7.       اوّلین قدم در ازدواج

برای آشنایی و یافتن تفاهم میان دختر و پسر صورت دادن چند جلسه صحبت و انجام تحقیقات در مورد خانواده و شخص همسر آینده می‌باشد. لذا به این جلسات اهمیّت دهیم و عجله کردن خطّ قرمز ما باشد.

8.       دعا

بعد از تصمیم به ازدواج و پیش از تعیین همسر و خواستگاری دو رکعت نماز بخواند و اینگونه دعا کند: پروردگارا! من تصمیم به ازدواج گرفته‌ام، برایم همسری مقدّر نما که در عفّت از همه پاک دامن‌تر و در امانت نسبت به خودش و اموالِ من از همه امین‌تر و روزی‌اش از همه با برکت‌تر و افزون‌تر باشد، آنگاه فرزندی پاکیزه که جانشین شایسته‌ای برای من در حیات و مماتم باشد قرار ده. (بحارالانوار ج100 ص263)

منبع: مهدی عباسی ، نبض ازدواج را بگیرید ، قم موسسه امام خمینی ، 1390.

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی