مدرسه علمیه شیخ الاسلام قزوین

انّما بعثتُ لاتمّم مکارمَ الاخلاق

مدرسه علمیه شیخ الاسلام قزوین

انّما بعثتُ لاتمّم مکارمَ الاخلاق

مدرسه علمیه شیخ الاسلام قزوین

حوزه علمیه قزوین
مدرسه علمیه شیخ الاسلام

آخرین نظرات

۱ مطلب در فروردين ۱۳۹۲ ثبت شده است

در بعد از ظهر بهاری یکی از روزهای فروردین ماه هزار و سیصد و نود و دو 
و در مدرسه علمیه شیخ الاسلام قزوین با یکی از مدیران جوان و خوب این مدرسه گفتگویی صمیمانه داشتیم
با معاونت محترم آموزش مدرسه علمیه، حجة الاسلام و المسلمین حاج آقا جهان دیده 
که از شما دعوت می کنم که این گفتگو را بشنوید و بخوانید 
در آینده سعی خواهیم کرد با مدیران دیگر هم گفتگو کنیم و همچنین پادکست و رادیو حوزه را ایجاد کنیم

بسم الله الرحمن الرحیم

در خدمت حاج آقا جهان دیده هستیم. معاونت محترم آموزش مدرسه علمیه شیخ الاسلام قزوین. ابتداءً از حاج آقا می خواهیم که خودشان را معرفی کنند. و بفرمایند که در چه سالی وارد حوزه علمیه قزوین شدند و در چه سالی وارد جامعة المصطفی شدند؟ بفرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم

اولاً جا داره که از همه عزیزانی که در این سال ها زحمات زیادی کشیدند و ما را به عنوان شاگردی خودشون پذیرفتند تقدیر و تشکر بکنیم. از اساتید محترم و عزیزانی که تو این مدت ما را یاری کردند و در واقع به عنوان قطره ای کوچک از این دریای عظیم معارف اهل بیت ما را پذیرفتند.

بنده سال ورودم به حوزه علمیه قزوین از سال 1376 هست که در مدرسه علمیه شیخ الاسلام پایه های اول تا پنجم را گذراندیم و بعد از اتمام پایه پنجم وارد مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام شدیم. یک سال هم در واقع در مدرسه مبارکه امام صادق علیه السلام مشغول بودیم. و بعد از اتمام پایه ششم و در سال 1382 وارد حوزه علمیه قم شدیم. یعنی از پایه هفت به بعد. که الحمدلله توفیقی بود در این مدت درس ها را گذراندیم و پایه ها را تکمیل کردیم و توانستیم که با موفقیت این دوره ها را بگذرانیم. 

در کنار این درس ها بنده بر خودم لازم دیدم که اولاً از فضای معنوی قم که کریمه ی اهل بیت علیهم السلام و ارواح مقدس و پاک بزرگان دین در آن جا هستند بنوانیم بیشتر بهرمند بشویم لازم دیدم بر خودم که در کنار این دروس، درسی تخصصی را هم بگذرانم که با مشورت ها و راهنمایی های دوستان و اشتیاق خودم، وارد جامعة المصطفی و بخش موسسه زبان و فرهنگ آن شدیم. یعنی یک دانشکده مستقلی که جامعة المصطفی در آن جا با رشته های مختلف و بین المللی است.

چه زبان تخصصی را برای خودتان انتخاب کردید و برای دیدن آن دوره به دانشگاه چه کشوری رفتید و مدرکتان را گرفتید و چه مدرکی گرفتید؟


(خدمت شما عرض کنم) لازم به ذکره که سال ورود ما به جامعة المصطفی بعد از اتمام کتبی و شفاهی پایه ده حوزه علمیه بود و در کنار جامعة المصطفی دروس خارج را هم گذرانیدم.

اساتید؟

اساتید دروس خارج که ذکر خیر آن بزرگوارن خالی از لطف نیست. در محضر اساتیدی مثل، آیة الله محمد صادق لاریجانی که الان رئیس محترم قوه قضائیه هستند و یک سال خدمت ایشان اصول را گذراندیم و مباحث فقهی و درس خارج فقه را آن هم یک سال در درس آیة الله سبحانی شرکت کردم. ولی مستمراً و به صورت مداوم محضر استاد محترم و عزیز جناب حاج آقای دکتر احمد عابدی گذراندیم که هم اکنون هم باز از فیوضات ایشان و از دروس خارج ایشان که هم دروس خارج ایشان و هم درس خارج فقه ایشان بهرمند هستیم. 

در کنار این دروس که صبح ها برگذار میشد.  جامعة المصطفی با پذیرشی که داشت ما شرایط را مهیّا دیدیم که وارد جامعة المصطفی بشویم. و در جامعة المصطفی هم وارد  بخش زبان و فرهنگش که یک موسسه بسیار توانمندی در کنار موسسات دیگر آن بود شدیم. زبان های زیادی داشت که   از جمله زبان های فرانسه و مالیایی و فارسی برای خارجی های مقیم ایران و قم بودند. در کنار این ها زبان روسی بود که ما هم ترجیح دادیم در بین این زبان ها زبان زبانی انتخاب بکنیم که کمتر سراغش رفتند. در این دوره ما بحث فرهنگ شناسی و  ادبیات و مکالمه و مباحث مختلف دیگر را گذراندیم. به قول خودشان « رازگاورت» که گفتگوهای روزمرگی بود را گذراندیم. 

در این دوره ما هشت الی نه ساعت را اختصاص داده بودیم به بخش زبان، که الحمدلله ما ثمراتش را هم دیدیم. 

گفتگو و مکالمه زبان روسی یکی از دروس موسسه زبان جامعة المصطفی بود؟

بله! یکی از دروس بود بله!

بحث فرهنگ و شناخت تاریخی و جامعه و سیاست .....

بله

یکی از بحث ها هم رسانه های گروهی بود که روزنامه های مختلف و متون مختلف سیاسی را اساتید می آوردند سر کلاس و ما هم بررسی می کردیم و گفت و شنود بود و مکالمات بود. جو جو علمی و بسیار دوستانه بود و خیلی با جدیّت مباحث را دنبال می کردند.

 ما ابتدا زبان روسی را که شروع کردیم خیلی زبان سختی بود مخصوصاً زبان روسی که برای ما خیلی بیگانه بود چون مثل زبان انگلیسی که یک زبان بین المللی هست و برای ما آشنا هست نبود. زبان روسی ...

و خاص ...

بله خیلی خاص و محدود و برای ما بسیار سخت و منابع آن مشکل بود. ولی الحمدلله خدا کمک و یاری کرد. توانستیم دوره ها را بگذرانیم و مدرک کارشناسی را بگیریم.

یک جمله روسی برای ما بگید و ترجمه اش را هم بفرمایید!

جمله و ضرب المثل های روسی که زیاده و 

 


گفتو در حال تکمیل است 

۲ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۹۲ ، ۱۳:۰۳
داود نوروزی