مدرسه علمیه شیخ الاسلام قزوین

انّما بعثتُ لاتمّم مکارمَ الاخلاق

مدرسه علمیه شیخ الاسلام قزوین

انّما بعثتُ لاتمّم مکارمَ الاخلاق

مدرسه علمیه شیخ الاسلام قزوین

حوزه علمیه قزوین
مدرسه علمیه شیخ الاسلام

آخرین نظرات

گفتگو | حاج آقا جهان دیده

پنجشنبه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۲، ۰۱:۰۳ ب.ظ
در بعد از ظهر بهاری یکی از روزهای فروردین ماه هزار و سیصد و نود و دو 
و در مدرسه علمیه شیخ الاسلام قزوین با یکی از مدیران جوان و خوب این مدرسه گفتگویی صمیمانه داشتیم
با معاونت محترم آموزش مدرسه علمیه، حجة الاسلام و المسلمین حاج آقا جهان دیده 
که از شما دعوت می کنم که این گفتگو را بشنوید و بخوانید 
در آینده سعی خواهیم کرد با مدیران دیگر هم گفتگو کنیم و همچنین پادکست و رادیو حوزه را ایجاد کنیم

بسم الله الرحمن الرحیم

در خدمت حاج آقا جهان دیده هستیم. معاونت محترم آموزش مدرسه علمیه شیخ الاسلام قزوین. ابتداءً از حاج آقا می خواهیم که خودشان را معرفی کنند. و بفرمایند که در چه سالی وارد حوزه علمیه قزوین شدند و در چه سالی وارد جامعة المصطفی شدند؟ بفرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم

اولاً جا داره که از همه عزیزانی که در این سال ها زحمات زیادی کشیدند و ما را به عنوان شاگردی خودشون پذیرفتند تقدیر و تشکر بکنیم. از اساتید محترم و عزیزانی که تو این مدت ما را یاری کردند و در واقع به عنوان قطره ای کوچک از این دریای عظیم معارف اهل بیت ما را پذیرفتند.

بنده سال ورودم به حوزه علمیه قزوین از سال 1376 هست که در مدرسه علمیه شیخ الاسلام پایه های اول تا پنجم را گذراندیم و بعد از اتمام پایه پنجم وارد مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام شدیم. یک سال هم در واقع در مدرسه مبارکه امام صادق علیه السلام مشغول بودیم. و بعد از اتمام پایه ششم و در سال 1382 وارد حوزه علمیه قم شدیم. یعنی از پایه هفت به بعد. که الحمدلله توفیقی بود در این مدت درس ها را گذراندیم و پایه ها را تکمیل کردیم و توانستیم که با موفقیت این دوره ها را بگذرانیم. 

در کنار این درس ها بنده بر خودم لازم دیدم که اولاً از فضای معنوی قم که کریمه ی اهل بیت علیهم السلام و ارواح مقدس و پاک بزرگان دین در آن جا هستند بنوانیم بیشتر بهرمند بشویم لازم دیدم بر خودم که در کنار این دروس، درسی تخصصی را هم بگذرانم که با مشورت ها و راهنمایی های دوستان و اشتیاق خودم، وارد جامعة المصطفی و بخش موسسه زبان و فرهنگ آن شدیم. یعنی یک دانشکده مستقلی که جامعة المصطفی در آن جا با رشته های مختلف و بین المللی است.

چه زبان تخصصی را برای خودتان انتخاب کردید و برای دیدن آن دوره به دانشگاه چه کشوری رفتید و مدرکتان را گرفتید و چه مدرکی گرفتید؟


(خدمت شما عرض کنم) لازم به ذکره که سال ورود ما به جامعة المصطفی بعد از اتمام کتبی و شفاهی پایه ده حوزه علمیه بود و در کنار جامعة المصطفی دروس خارج را هم گذرانیدم.

اساتید؟

اساتید دروس خارج که ذکر خیر آن بزرگوارن خالی از لطف نیست. در محضر اساتیدی مثل، آیة الله محمد صادق لاریجانی که الان رئیس محترم قوه قضائیه هستند و یک سال خدمت ایشان اصول را گذراندیم و مباحث فقهی و درس خارج فقه را آن هم یک سال در درس آیة الله سبحانی شرکت کردم. ولی مستمراً و به صورت مداوم محضر استاد محترم و عزیز جناب حاج آقای دکتر احمد عابدی گذراندیم که هم اکنون هم باز از فیوضات ایشان و از دروس خارج ایشان که هم دروس خارج ایشان و هم درس خارج فقه ایشان بهرمند هستیم. 

در کنار این دروس که صبح ها برگذار میشد.  جامعة المصطفی با پذیرشی که داشت ما شرایط را مهیّا دیدیم که وارد جامعة المصطفی بشویم. و در جامعة المصطفی هم وارد  بخش زبان و فرهنگش که یک موسسه بسیار توانمندی در کنار موسسات دیگر آن بود شدیم. زبان های زیادی داشت که   از جمله زبان های فرانسه و مالیایی و فارسی برای خارجی های مقیم ایران و قم بودند. در کنار این ها زبان روسی بود که ما هم ترجیح دادیم در بین این زبان ها زبان زبانی انتخاب بکنیم که کمتر سراغش رفتند. در این دوره ما بحث فرهنگ شناسی و  ادبیات و مکالمه و مباحث مختلف دیگر را گذراندیم. به قول خودشان « رازگاورت» که گفتگوهای روزمرگی بود را گذراندیم. 

در این دوره ما هشت الی نه ساعت را اختصاص داده بودیم به بخش زبان، که الحمدلله ما ثمراتش را هم دیدیم. 

گفتگو و مکالمه زبان روسی یکی از دروس موسسه زبان جامعة المصطفی بود؟

بله! یکی از دروس بود بله!

بحث فرهنگ و شناخت تاریخی و جامعه و سیاست .....

بله

یکی از بحث ها هم رسانه های گروهی بود که روزنامه های مختلف و متون مختلف سیاسی را اساتید می آوردند سر کلاس و ما هم بررسی می کردیم و گفت و شنود بود و مکالمات بود. جو جو علمی و بسیار دوستانه بود و خیلی با جدیّت مباحث را دنبال می کردند.

 ما ابتدا زبان روسی را که شروع کردیم خیلی زبان سختی بود مخصوصاً زبان روسی که برای ما خیلی بیگانه بود چون مثل زبان انگلیسی که یک زبان بین المللی هست و برای ما آشنا هست نبود. زبان روسی ...

و خاص ...

بله خیلی خاص و محدود و برای ما بسیار سخت و منابع آن مشکل بود. ولی الحمدلله خدا کمک و یاری کرد. توانستیم دوره ها را بگذرانیم و مدرک کارشناسی را بگیریم.

یک جمله روسی برای ما بگید و ترجمه اش را هم بفرمایید!

جمله و ضرب المثل های روسی که زیاده و 

 


گفتو در حال تکمیل است 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

          روابط کشور عزیز ما و روسیه را چگونه می بینید؟

روابط دو کشور ایران و روسیه از قدمتی دیرینه برخوردار است با وجود اینکه خاطرات ناخوشایندی از برخی دوره‌های روابط دو کشور در اذهان باقی مانده است، اما گسترش روابط دو کشور طی سالهای اخیر، نقطه آغازی برای تصحیح دیدگاههای طرفین تلقی می‌شود به طوری که در طی سالهای اخیر هیاتهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زیادی میان دو کشور مبادله شده است و همچنین کارمندان دولتی و دانشجویان زیادی از ایران به روسیه سفر می‌کنند و این امر نیز گواه بر وجود روابط حسنه میان دو کشور همسایه است.

و شهر مسکو؟

شهر مسکو که حدودا طبق گفته اساتید 13تا14 میلیون نفر را در ناحیه مرکزی بخش اروپایی کشور جای داده است بنای تاریخی این شهر به سال 1147 میلادی می‌رسد. مسکو پایتخت کشور روسیه و بزرگترین مرکز علمی و فرهنگی که گفته می‌شود حدود 30 میلیون مسلمان نشین دارد. شهر مسکو از قدمتی تاریخی برخوردار است و بسیاری از مراکز فرهنگی ، درمانی و... از همان شوروی سابق بر جای مانده است این شهر دارای شبکه عظیم متروی پیشرفته است که به لحاظ زیبایی و معماری از اهمیت خاصی برخوردار است که گفته میشود متروی مسکو حدود70 سال  قدمت دارد. از دیگر وسائل حمل و نقل عمومی می‌توان به تراموای، اتوبوس برقی، و دیگر وسائل عمومی اشاره کرد که هر کدام به هنگام تردد در سطح شهر مسکو زیبایی خاصی به نمای شهر می‌دهند.

شهر مسکو دارای بناهای بسیار دیدنی، و مجتمع‌های ساختمانی می‌باشد که هر کدام به دوره‌های مختلف تعلق دارند و از نقش و نگارهای زیبایی برخورداراند. این گونه بناها در این شهر کم نیستند و بسیاری از آنها محل زندگی اشراف بوده که پس از انقلابهای متعدد مصادره شده است.

هفت خواهران

یکی از این بناها هفت خواهران (هفت ساختمان بزرگ و به زبان روسی ویسوکایا ازدانیا) را می‌توان از بهترین شاهکارهای معماری مسکو دانست.این ساختمانها بسیاربلند و با ابهت‌اند و گفته می‌شود در زمان استالین ساخته شده‌اند که دانشگاه مسکو و وزارت امور خارجه روسیه از آن جمله بشمار می‌آیند.

 

از آب و هوای سرد مسکو بگویید!

مسکو دارای آب وهوای متنوع است طبق گفته اساتید دانشگاه برف زمستانی به اندازه‌ای شدید است که درجه سرما تا حدود 30 درجه هم می‌رسد که البته خود شاهد سرمای شدید مسکو در اوائل سفرمان در ماه ژانویه و فوریه بوده‌ام به حدی که به هنگام تردد از مسیر منزل تا خط مترو دچار سرمازدگی شدید می‌شدیم. در تابستان درجه حرارت مسکو زیاد گرم نیست ولی گویا مردم این سرزمین با سرما و برف بیشتر مانوس هستند به قول خانم تاتیانا که از اساتید دانشگاه پوشکین هستند می‌گفتند ما حاضریم به جای گرما سرمای کشور دیگر را هم بخریم البته شایان ذکر است که گرمای مسکو نیز به حدی نیست که نتوان متحمل شد و حتی گفته می‌شود بهترین موقعیت برای سفر همان فصل تابستان باشد البته برای ما که با سرمای این منطقه آشنایی نداریم ولی به هر حال همین اندازه گرما نیز برای یک مسکویی قابل تحمل نیست روزهای تابستان بلند و روشن هستند که معروف است (بلی نوچ) شبهای سفید که از اواسط خرداد شروع وتا حدود 21 روز ادامه پیدا می‌کند به طوری که گویا تمام 24 ساعت روز است. 

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۰۱/۲۹
داود نوروزی

نظرات (۲)

با سلام
ببخشید اگر حاج آقا جهاندیده روسی بلدند چرا در قزوین مانده اند و برای تبلیغ به این کشور نمی روند؟
ایشان از آموزش این زبان چه بهره ای برده اند؟
پاسخ:
سلام و ادب
ایشان در جچامهة المصطفی تحصیل کرده اند که یکر از دروسش زبان بوده
بیشتر برای تبلیغ کاربرد دارد

باسلام خدمت آقا مجید؛ عرض کنم که همانطور که مطلع هستید زبان صرف در هیچ جا کاربردی ندارد و بلکه زبان در کنار علوم دیگر میتوانن به عنوان ابزار انتقال مفید باشد ولذا بنده رشته تخصصی زبان وفرهنگ روسی را گذارنده ام این اصل موضوع، موضوع دوم؛ اینکه با توجه به اتمام دوره تکمیلی زبان در کشور روسیه(مسکو) که سال گذشته به اتمام رسید (البته در حین تحصیل هم به امر تبیلغ مشغول بودیم)قرار بر این شد که  موسسه مربوطه(زبان و فرهنگ) در این زمینه فعالیت لازم را براساس اهدافی که دارد دنبال کند که مع الاسف به دلیل کمبود بودجه از این مقصد باز ماندند، چه اینکه از دوستان بنده در کشور کنگو(فرانسوی زبان) به همین دلیل سال گذشته که مدت 9ماه در آنجا بود به ایران برگشتند، درهر صورت برای رساندن پیام دین در عرصه بین الملل زبان جزء لاینفک بحساب می آید، بنده نیز نیازمند دعای خیر شماهستم تا بتوانیم برای اسلام حقیقی وناب قدمی برداریم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی